5 jokapäiväistä ongelmaa, jotka kampaaja voi ratkaista nettiajanvarauksella

Ajanvarausjärjestelmät tuovat kauneusalan rutiinit uudelle aikakaudelle. Hyvän ajanvarauspalvelun tehtävä ei ole aiheuttaa harmaita hiuksia, vaan pikemminkin auttaa arjen rutiineissa ja salongin pyörittämisessä. Tässä muutama arkipäivän ongelma, jotka oikeanlainen nettiajanvaraus voi ratkaista.

1: Työn jatkuva keskeytyminen

Uudet varaukset ovat aina tervetulleita, mutta toisinaan pirisevä puhelin voi käydä hermoille. Työ pitää keskeyttää toistuvasti ja asiakas jättää odottelemaan tuoliin kesken värin levityksen. Kiireisenä päivänä puhelimessa juokseminen haittaa työskentelyä erityisen paljon.

Salongit, joilla on toimiva nettiajanvaraus, saavat puolet varauksistaan klo 18 ja 08 välisenä aikana, eli aikana jolloin useimmat kampaamot ovat kiinni. Tarjoamalla asiakkaille mahdollisuus varata kampaamoaika mihin kellonaikaan tahansa säästät sekä asiakkaasi että itsesi ylimääräiseltä hässäkältä salongissasi. Hyvässä ajanvarauspalvelussa asiakas voi kirjoittaa tarkempia toiveita haluamastaan käsittelystä, mikä auttaa huomattavasti valmistautumaan työhön. Lisäksi näet asiakkaan kuvan etukäteen, joten tiedät paremmin mitä odottaa käsiteltäviltä hiuksilta.

2: Riittämätön markkinointi

Kilpailu kampaamoalalla on kovaa ja erottautuminen muiden joukosta voi olla vaikeaa. Vaikka tietoa palveluista etsitään netistä koko ajan enemmän, on monen kampaamon nettiedustus heikkoa tai jotain muuta kuin kampaaja haluaisi sen olevan. Kalliit nettisivut on joskus ehkä hankittu, mutta niiden päivittäminen ajan tasalle aiheuttaa haasteita, eikä niistä ole paljon iloa asiakkaille, jos ne jäävät kaiken muun peittoon Googlen hakutuloksissa.

Asioiden ei tarvitse olla niin hankalia. Omakampaamo.fi -palvelu sisältää raikkaat ja helppokäyttöiset sivut jokaiselle kampaamolle, jotka yrittäjä osaa itse päivittää silloin kun tahtoo. Ammattitaitoaan voi siis esitellä tehokkaasti ilman että on riippuvainen ulkopuolisen tahon tavoitettavuudesta. Omakampaamo myös huolehtii kampaamoidensa näkyvyydestä Googlessa, jolloin palveluitasi googlailevat asiakkaasi löytävät mitä etsivätkin.

3: Asiakaspula

Etenkin uudet kampaamot kaipaavat nopeasti riittävää määrää uskollisia asiakkaita, jotta saisivat yrityksen perustamisessa syntyneet kulut katettua ja bisneksen rullaamaan. Miten sitten saada asiakkaat tulemaan juuri sinun kampaamoosi?

Näkyvyyden lisääminen tuo sinulle myös ne asiakkaat jotka eivät välttämättä aiemmin tienneet salonkisi olemassaolosta mitään. Asiakkaiden antamat suositukset kavereilleen ovat tehokasta markkinointia, mutta on myös hyvä kasvattaa niiden asiakkaiden määrää, jotka rohkenevat ensimmäisinä kokeilemaan kampaamosi palveluita. Tällä tavoin suosittelijoita tulee heti alkuun enemmän. Anna siis ihmisten tutustua kampaamoosi nykyaikaisesti myös netin kautta. Omakampaamo.fi –palvelua käyttävät kampaamot kasvattivat asiakaskäyntejään yli kymmenellä prosentilla heti ensimmäisen vuoden aikana palvelussa.

4: Suttuinen kalenteri

Asiakkailla on tietenkin myös oma elämänsä. Heidän suunnitelmansa muuttuvat, he unohtavat varaamiansa kampaamokäyntejä ja muuttavat mieltänsä hiustensa suhteen. Myös kampaajat sairastelevat toisinaan, jolloin asiakkaita täytyy siirtää salongin toisille kampaajille. Kaikenlaiset muutokset saavat kalenterisi lopulta näyttämään sekavalta ellei jopa mahdottomalta lukea, eikä harvoin vierailevien asiakkaiden erikoistoiveita ole helppo muistaa.

Helppokäyttöinen ajanvarauskalenteri auttaa pitämään aikataulut järjestyksessä ja näet päivän varaukset vaikka älypuhelimellasi jo kotona aamukahvia siemaillessasi. Muistutusviestit asiakkaille vähentävät unohduksia. Näet myös suoraan asiakkaasi hiustyypin ja värireseptit, vaikka hänet olisi siirretty sinulle vasta samana aamuna.

5: Epämukavat myyntitilanteet

Kampaajat ovat ennen kaikkea taiteilijoita, jotka ovat vahvimmillaan työstäessään hiuksia. Vaikka ylivoimaisesti suurin osa kampaajista on yrittäjiä, ei yrityksen pyörittämiseen liittyviä asioita välttämättä opeteta tarpeeksi tutkinnon aikana. Suuri osa kampaajien tuloista tulee kuitenkin myös tuotemyynnistä.

On helpompi täyttää asiakkaan toiveet, kun näet mitä hiuksille on milloinkin tehty, mistä tyylistä asiakas pitää ja miten asiakas on tottunut laittamaan hiuksiaan kotioloissa. Voit kirjata ylös asiakaskohtaisesti tärkeäksi katsomasi tiedot, jotka toimivat apunasi kun annat hänelle neuvoja hiustyylin ylläpitämiseen. Voit myös kirjata asiakkaasi tuoteostokset ylös ajanvarauspalveluun jolloin tiedät, mitkä tuotteet ovat hänelle milloinkin ajankohtaisia.